*

Blogini

Onko joukkoliikenne sinulle vaihtoehto?

Mihin ryhmään sinä kuulut?

A) Käytätkö omaa autoasi liikkumiseen pääkaupunkiseudulla? Käyttäisitkö sitä, vaikka pääsisit kotioveltasi ilmaiseksi bussilla tai junalla yhtä nopeasti? Ymmärrän sinua hyvin. Autoilu on parhaimmillaan suuri nautinto vailla vertaa, vaikka se saattaakin viedäkin ylimääräiset rahavarasi.

B) Käytätkö omaa autoasi, koska joukkoliikenteen käyttäminen hidastaisi matkantekoa kohtuuttomasti? Ymmärrän sinua hyvin. Joukkoliikenne toimii Kehä III:n sisäpuolellakin osittain niin surkeasti, ettei se ole mikään vaihtoehto. Tiedät, että oman auton käyttäminen on kallista, mutta arvostat aikaa perheesi kanssa niin paljon, ettet lähde HSL:n bussien riepoteltavaksi.

C) Kuljetko päivittäin töihin joukkoliikennettä käyttäen? Oletko tyytyväinen liikennöityihin reitteihin? Tämä kysymys ei ollut oikeastaan tarpeellinen, sillä tiedän sinun olevan tyytyväinen, sillä 91 % käyttäjistä on tyytyväisiä. Kaikki on siis kunnossa. HSL ansaitsee kiitoksen tekemästään työstä joukkoliikenteen hyväksi.

 

Kehärata ja Länsimetro tulevat yhdessä maksamaan noin 2 000 miljoonaa euroa. Nämä hankkeet eivät suoranaisesti ratkaise mitään joukkoliikenteen ongelmia. Länsimetro tuhoaa monilta hyvin toimivat yhteydet Helsingin keskustan suuntaan. Lentokentälle menee Helsingin keskustasta yhtä kauan kuin bussilla aikaisemmin. Kehäradan junat ajavat ruuhka-aikaankin melko tyhjinä Tikkurilan ja Vantaankosken välillä, kokemusta on.

Kehä I ja Kehä III ovat pääosin bussittomia. Yritä kulkea nämä valtaväylät bussilla päästä päähän. Tai älä edes yritä, sillä voit käyttää aikasi paremminkin. Näitä teitä pitkin kulkee paljon ihmisiä kaikista yllä olevista ryhmistä, paitsi viimeisestä C-ryhmästä. Osa B-ryhmäläisistä kulkisi bussilla esimerkiksi Itäkeskuksesta Leppävaaraan. Jokerilinja 550 tarjoaa yhteyden 47 minuutin matka-ajalla, kun autolla pääsee ruuhkattomana aikana 20 minuutissa ihan vain Kehä I:tä pitkin. Bussillakin pääsisi samaa reittiä melkein yhtä nopeasti, jos sellainen bussi vain kulkisi.

Mitä oikein haluan sanoa tällä kirjoituksellani? Joukkoliikenteen tulisi tarjota nopeita yhteyksiä kaikille pääkaupunkiseudun asukkaille, ei vain niille, jotka sattuvat asumaan oikeassa paikassa. Kehärata ja Länsimetro ovat syöneet rahoitusvaroja, joilla joukkoliikenneverkostoa olisi voitu kehittää kattavammaksi.  Valtaväylien hyödyntäminen runkoverkostona olisi erinomainen lähtökohta. Investointikustannukset olisivat täysin mitättömät verrattuna kalliisiin raideinvestointeihin. Runkolinja 560 on lähinnä vitsi, sillä bussista ei ole edes vaihtoyhteyksiä Tuusulan- tai Hämeenlinnaväylälle.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Toimituksen poiminnat